Knygų industriją sukrėtė „TikTok“: kaip socialinis tinklas skatina jaunimą skaityti?
Taip lengviau: greitasis skaitymas
- „BookTok“ – socialinio tinklo „TikTok“ bendruomenės įkurtas, sparčiai augantis knygų klubas
- Didžiausią „BookTok“ bendruomenės dalį – 71,4 proc. sudaro jaunimas nuo 16 iki 24 metų
- Paieškų su grotažyme „BookTok“ skaičius kovą, lyginant su rugpjūčiu, išaugo daugiau nei du kartus
- Prie „BookTok“ populiarumo prisidėjo ir „draugiškas“ „TikTok“ alogortimas, bendrame naujienų sraute pateikiantis pagal pomėgius suformuotą turinį
„TikTok“ geriausiai žinomas kaip trumpų filmukų platforma, kurioje tikrai nesitiki rasti rimtesnio turinio. Peržvelgę grotažyme „BookTok“ pažymėtą turinį, rasime vaizdo įrašų, kur „TikTok“ naudotojai rodo savo mėgstamiausias knygas, spalvingas knygų spintas ar reakcijas į paskutinę romano akimirką. Taip pat skaito ištraukas ar net vaidina literatūrinio mūrio sceną vilkėdami kostiumą ir rankoje laikydami lanką su strėle“, – sako „Bitės Profas“ Martynas Vrubliauskas.
Greičiausiai augantis knygų klubas
„BookTok“ yra „TikTok“ bendruomenė, kurianti ir skelbianti trumpas knygų apžvalgas bei rekomendacijas. Didžiausią jos dalį (71,4 proc.) sudaro jaunimas nuo 16 iki 24 metų, rodo socialinio tinklo duomenys.
„BookTok“ populiarumo augimas karantino metu leidžia manyti, kad bendruomenė padėjo jauniems žmonėms lengviau ištverti karantiną. Pasinėrę į knygas ir vėliau aptarę jas su bendraminčiais, jie galėjo ne tik patenkinti savo socialinius poreikius, bet ir lavinti kūrybiškumą kuriant nuotaikingus vaizdo įrašus“, – teigia „Bitės“ išmaniųjų įrenginių ekspertė.
Ekspertė priduria, kad skaitytojų bendruomenė socialiniame tinkle tokia aktyvi, kad ne tik paskatino prieš kelis ar keliolika metų išleistų knygų grįžimą į bestselerių sąrašą, bet ir suteikė galimybę naujiems autoriams pristatyti savo kūrybą bei atrasti savo auditoriją.
Autoriams palankus algoritmas
Seniems kūriniams sugrįžus į bestselerių sąrašus, autoriai ėmėsi bendradarbiauti su garsenybėmis, nuomonės formuotojais mainais už vaizdo įrašus. Be to, dalis rašytojų ir patys pradėjo dalintis savo kūriniais socialiniame tinkle, taip paskatindami naudotojų susidomėjimą.
„TikTok“ algoritmas yra „draugiškas“ autoriams. Užuot teikęs pirmenybę draugų turiniui, kaip, pavyzdžiui, „Instagram“, šio tinklo skiltyje „Skirta tau“ (angl. For You) pateikiami vaizdo įrašai, priklausantys nuo anksčiau naudotų grotažymių, pomėgių ir pan. Tai reiškia, kad vienas kito turinį mato tie „TikTok“ naudotojai, kurių interesai tuo metu sutampa. O tai leidžia autoriams lengvai ir greitai pasiekti tikslinę auditoriją – knygų mėgėjus“, – sako L. Štrafėlaitė.
Platformoje populiarumą gali pelnyti ir autoriai debiutantai. Pavyzdžiui, po to, kai susikūrė paskyrą ir joje ėmė dalintis savo kūrinio ištraukomis, romano „Nakties raganos prakeiksmas“ (angl. Curse of the Night Witch) autorė Alex Aster per mėnesį pardavė dvigubai daugiau knygų nei per visus metus, kai dar neturėjo paskyros.
Populiarėja ir Lietuvoje
Jau galima išskirti ryškiausius „BookTok“ bendruomenės narius, kitaip sakant – nuomonės apie knygas formuotojus. Tarp populiariausių yra @booksdanireads su 163 tūkst. @abbys_library3 su 59,7 tūkst. ir @booktok__ 22,4 tūkst. sekėjų.
Lietuvoje šis fenomenas taip pat plinta – peržiūrų su raktažodžiu „BookTokLithuania“ skaičius šiuo metu siekia daugiau nei 34 tūkstančius. Pavyzdžiui, vienas populiariausių profilių yra @asskaitau su 523 sekėjais.
Šiame „Bitės Profų“ parengtame straipsnyje galite sužinoti, kiek uždirba daugiausia sekėjų turintys „Youtuberiai“. O kaip prie socialinio tinklo „TikTok“ pakviesti prisijungti tėvus, skaitykite kitame „Bitės Profų“ straipsnyje.